7 nejčastějších chyb, které maséři často dělají

Každý z nás má nějaký pracovní postup. Ať už jde o přípravu svačiny, úklid oblečení, nebo třeba postup při svlékání trička, či mikiny. Nějak to děláme a ani by nás nenapadlo, že to jde jinak.

Při masážích je ale potřeba hodně vnímat to, co vyhovuje ostatním a neprovádět činnosti podle sebe. A tak se může stát, že v domnění, že masér dělá svoji práci ku prospěchu, vlastně zas až tak dobrý prospěch mít nemusí. A jak se to pozná? Zamyslíme se teď spolu nad těmito 7. tématy.

  1. Při masáži je potřeba tlačit, aby se sval rozmasíroval

S tímto nešvarem se občas setkávám i od klientů. Říkají mi: „zatlačte, já to snesu. Hlavně ať to povolí. To je ale velká mýlka. Lidské tělo není řízek, aby se maso muselo hodně naklepat pro změkčení.

Mnohem účinnější je, když se sval promasíruje jemně, nechá se odpočinout a to samé místo se pak s přestávkami projíždí ještě několikrát. Nebo je také důležité vybrat tu správnou techniku. Možná je to to nejdůležitější, protože řízky také nebudete tlouci například lžící a nebudete si myslet, že je to u tužšího masa dostačující.

S tím, jaký postup kdy zvolit souvisí jednak technika– tedy pochopit, že sval, na který se působí podélně není tak úspěšně ovlivněný ke změknutí, jako když se ho snažíte ovlivnit příčně. To je, myslím si, důležitost číslo 1. v úspěchu. Proto používám Bowenovu techniku, která má hlavní pracovní postup – příčné nabrání svalu a často se vysvětluje jako hra na kytaru. S tím, aby se nemuselo tolik tlačit a vlastně hmoždit svaly pod rukama se dají používat pomůcky, které je ale zapotřebí znát. Vědět jak s nimi zacházet a také je hygienicky čistit.

Už se mi stalo, že se mi klienti svěřovali s různými postupy kolegů a bohužel se stalo i to, že měli modřiny na zádech, nebo na lýtkách. A při ředění krve, nebo oslabení žil může vzniknout opravdová nepříjemnost s dlouhým léčením.  A i když vidíme, že je klient opravdu „velký“ a mohl by náš tlak snést, neriskujte a komunikujte. Ptejte se, zda je to klientovi příjemné. Oni se někdy stydí. Neví, že se mohou ozvat. Nebo si myslí, že to musí vydržet. Nic nemusí. Má to být pro ně příjemné. Stejně by na nepříjemnou masáž podruhé nepřišli. Tak si zbytečně neodrazujte klientelu.

  • V rámci šetření rukou používají nadmíru pomůcek

Při velké ztuhlosti svalů maséři používají baňky. Vakuové, silikonové, nebo i skleněné. Někdy je používají až tak moc, že vlastně neví, jak a kde je to potřeba. Takže vidí velkého člověka a baňky dají všude. Klienti pak často trpí a už vás také nemusí znovu vyhledat, protože masáž je hlavně o lidském kontaktu. Když některá místa nejdou, přemýšlejte nad volbou techniky- jak jsem psala výše, nebo nad tím, zda ty baňky by se mohly využít jen na ty konkrétní místa.

Někteří maséři rádi používají nahřívací polštářky, nebo kameny. U této varianty je důležité být v kontaktu s klientem. Protože v případě, že hřejivý předmět už nehřeje a masér je pryč, myslí klient jen na jediné: Kdy už konečně přijdete. Nemá komu říci, že si přišel na masáž a ne na nahřátí, které studí. Není to časté, ale píšu to proto, že jsem se s tím setkala. Klienti chtějí péči, chtějí abyste tam byli s nimi. Ne aby dostali něco teplého, co si vlastně doma dávají také. A z toho důvodu, že je to nedostačující, tak navštěvují vás.

Dalším nešvarem jsou masážní pistole. Je to asi moderní hit, ale je to další věc, kterou si klienti mohou pořídit domů a zaměstnat s tím protějšek, nebo děti. Oni chtějí opět ty zmiňované doteky a prsty, které ví jak a kam sáhnout. A k těmto znalostem se mohou maséři dostat skrze moje výuková videa a eBooky.

  • Čím více technik budu mít, tím komplexnější služby svým klientům mohu poskytnout

Intenzivně navštěvovat masérské kurzy a snažit se pobrat znalosti co nejrychleji nemá valného účinku. Informace, aby zůstaly v paměti, je zapotřebí uvést do praxe. Proto doporučuji mít čas na aplikování poznatků z každého kurzu. Zažít si ho a neustále to nové trénovat. Další kurzy je pak lepší přidávat například po roce. Jinak se vám vše v hlavě smíchá a stejně informace neaplikujete správně. 

Co se týče klientely, nikdy nemůžete uspokojit všechny. Takže vybírat jednu techniku pro toho a jinou pro druhého není praktické. Mnohem lepší je mít svůj směr, nad jehož výběrem je důležité se zamyslet – jak jsem psala ve článku Masér na rozcestí kariéry. A když si vyberete svůj směr (pomoc od ztuhlosti svalů, relaxace, TČM, výživové poradenství, cvičení…) tak pak v tomto svém směru se zdokonalujte. Žádný učený z nebe nespadl a tak nemůžete rozumět všemu. Proto já, když nějaké konkrétní tématice úplně nerozumím – například je to oblast psychiky, tak klienty odesílám k dalším kolegům.

  • Spolupráce s ostatními kolegy v blízkých oborech

V rámci pochopení a řešení svých vlastních neduhů na tělě a pro svoje děti jsem navštěvovala různé kolegy v příbuzných profesích. To vše abych pochopila, naučila se a vyřešila například stále opakující se životní situace pomocí regrese, akutní bolesti a nepohodlí na těle související s vnitřními orgány – takže jsem se věnovala pomoci přes TČM, navštěvovala jsem fyzioterapeuty, homeopaty atd. Takže mám tyto svoje kolegy na vlastní kůži vyzkoušené a když se mně klienti ptají na pomoc v určité oblasti, mám už osobní zkušenost kde mi pomohli a kde naopak ne. Tento styl pomoci praktikují také lékaři. Také neví vše a proto nás, pacienty odkazují na své kolegy. Já mám takto spolupracovníky provázané a vzájemně klientům doporučujeme pomoc od toho druhého, když uznáme za vhodné, že danou pmoc mu kolega může poskytnout.

  • Neustále používají rozum a zapomínají na aktuální prožitek

Někteří maséři stále přemýšlejí nad všemi možnými kontraindikacemi, přesností tahů a správné pořadí hmatů. Nad tím, zda mohou použít to a ono a zapomínají se uklidnit. Zastavit se a říci si: „proč klient přišel, co ode mě očekává“? Co se týče kontraindikací je to tak individuální, že se do nich zahrnuje tolik veličin, že by masáž nemohl mít snad nikdo. Takže tou nejdůležitější veličinou je pocit klienta.

Takže se svých klientů ptejte, zda je to OK, zda můžete, zda souhlasí. Jestli je mu příjemné teplo, nebo jestli mu můžete přikrýt nohy, nebo třeba dát zahřáté lávové kameny do dlaní. Kdo se neptá, ten vede rozhovor a také se něco dozví! Jestliže položíte otázku, není vám zima- odpoví často není. Řekne vám to první, co syšel. Ale když řeknete: „je vám příjemné teplo“ zní ta věta úplně jinak, že? přitom se snažíme zjistit to stejné. Komunikace je velmi důležitá součást lidského bylí a to jak vysíláme, k nám také přichází. O slovech jsem sepsala celý článek na blogu.

Když jsem nakousla téma kontraindikací, tak například těhotenství je možno brát jako kontraindikace. Ale právě některé těhotné (včetně mě) masáž v tomto stavu potřebovaly o to více. Nebo třeba menstruace- jsou ženy, které nepotřebují masáž nikdy víc, než v tyto dny. Proto konečné rozhodnutí nechte na klientech. Ptejte se, zjišťujte a opatrně konejte své doteky jak nejlépe umíte. Vždy s respektem a pokorou.

  • Obavy z navýšení cen a opomíjení aktualizace bonusů

Cena, kterou si stanovíte, je odměna na vaši práci. A pokud se vlivem okolností snažíte držet honorář nízký, třeba proto aby se vaše klientela na vás nezlobila, aby vás pořád navštěvovala atd.., tak zapomínáte na důležitý fatk, že ruce máte jen jedny. A přesně tou cenou odlišíte klienty, kteří si vaší práce váží od těch, kteří také třeba nepříjdou.  Protože vy se snažíte pro klienty dělat první – poslední a adekvátní odměnu si tedy opravdu zasloužíte. A abyste tomu první – poslední, věřili vy i vaši klienti, zkuste popřemýšlet třeba nad tím, jak znásobit zážitek klienta při masáži, jako jsem psala ve článku na blogu.

To, že masér splní přání klientovi (odstraní mu bolest, uleví mu na těle – takže i na duši), je tak nějak základ, pro který nás klienti navštěvují. Takže malými drobnostmi kolem ten základ jen umocníte. Ulevit od bolesti je pro mě základ, ale někdy je to hodně těžký úkol. A proto, abyste tělu a citlivým místům rozuměli právě tvořím eBooky a výuková videa.

  • Zvládnutí pracovní zátěž a prevence vyhoření

Pomáhající profese je vždy o tom, dávat něco ze sebe. A abyste mohli dávat, potřebujete také přijímat.

Přijímání může být:

Aktivní, kdy se snažíte hledat radost ve své každodenní práci a sbírat sílu z toho, jak úspěšní jste dnes u svých klientů byli.

Pasivní – relaxujete, meditujete, odpočíváte a snažíte se najít svůj střed a vnitřní klid.

Naučením se být ve svém nitru klidný, má svoji obrovskou sílu a potenciál k tomu, předávat ho dál na své klienty. Protože i pro tento klid vás budou vaši klienti vyhledávat. A vlastně potom řešíte dvě mouchy jednou ranou. Přes psychiku a příjemné prostředí si klienti uvolňují svoje svaly.

S technikami proti vyhoření není dobré čekat. Zamyslete se nad očistou sebe a provozovny, které jsem více rozvedla ve článku na blogu a pak popřemýšlejte o relaxačních technikách a úlevových aktivitách. Jakmile se totiž už ozve „nechuť“, je nejvyšší čas vědět, co dělat pro svůj vnitřní klid. Ten a zdravý rozum je to nejcennější, co každý z nás má. A je téměř nutností si ho chránit. Nenechat se nahlodávat myšlenkami a povinnostmi, které jsou rádoby důležitější než my.

Nejsou – vy, váš čas a vaše svobodné JÁ má tu nejdůležitější hodnotu.

Jsem masérka tělem i duší, pro tělo i duši. Pomáhám lidem vrátit jim jejich pohyb bez omezení a bolesti, aby mohli pracovat, sportovat a žít tak, jak byli zvyklí. Více o mě se dočtete zde >>

Hledáte více? Podívejte se na 

další e-booky, které jsem napsala

Manuál maséra profíka
Eva Kupilíková

eBook, který může změnit vaši masérskou praxi.

Masér v lékárničce pro celou rodinu
Eva Kupilíková

eBook, který Vám ukáže možnosti pro celou rodinu.

Moje první masérna
Eva Kupilíková

eBook, vám řekne jak si vybudovat první masérnu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.