Které otoky zahřívat a které chladit?

Celý článek si také můžete poslechnout zde.

Máme si na citlivé místo, které bolí a otéká, dát teplý a nebo studený obklad? Co se hodí kdy a co se stane když situaci nevyhodnotíme správně a zvolíme tu druhou variantu?

Řeším to poměrně často. Lidé přichází s bolestivými místy, s otoky a zraněními a ptají se: „mám to zahřívat, nebo chladit“?

…když pan doktor v nemocnici mi řekl jedno a na středisku jiný druhé… To se vždycky pousměju a vzpomenu si na Vlastu Buriana z filmu U poklady stál. Tam si chtěl dát obražené, aby neurazil ani jednoho lékaře. Už tenkrát si z toho dělali legraci a neměli jednotný pohled na situaci. Co člověk, to názor.

Tyto rady se docela často protiřečí a proto je potřeba používat zdravý selský rozum. Já vždycky říkám:

„Dělejte to, co se vašemu tělu líbí“!

Já osobně jsem zimomřivý člověk, mám ráda teplo a při představě, že bych si v prosinci měla dát na naraženou a oteklou ruku led mě jímá hrůza. Sice jsem nedávno měla zážitek z pohotovosti, kdy mi pan doktor poradil chladit naražené a oteklé zápěstí ledem, ale já po příjezdu domů říkám nejstaršímu synovi, který je často mojí pomocnou rukou: „dáme tam tělovou svíčku, namažeme to bylinnými olejíčky a budeme zahřívat“. Provedli jsme a otok pozvolna splaskával.

Chlazení se provádí proto, aby se omezila citlivost. Aby se bolest „poslala k ledu“ a my mohli vydržet relativně v klidu bez nepříjemných stavů. Pokud se ale chladí, nedochází k léčení. Jen se staráme o to, aby se otok nezhoršoval. Takže například po bodnutí hmyzem je to ideální stav. Chladíme, aby jed nepokračoval dále do těla. Toto místo bychom ideálně mohli obkroužit jódovou tinkturou a třeba ještě obkroužit prst kolem dokola jako prstýnek, nebo paži jako náramek. Zabráníme tak vstupu jedu přes žíly a lymfatické cesty blíže k srdci a jeho rozproudění do celého těla. Navíc jód pomůže jed zneutralizovat a funguje jako pofoukání na bolístku.

Když si vezmeme třeba takového vrcholového sportovce, který se při olympiádě, nebo zápasu zraní, naběhne k němu jeho tým a dávají hlavy dohromady. Zjistí, jestli se jejich svěřenec ještě zvládne vrátit do hry, takže začnou chladit (aby bolest utlumili), nebo je to více vážné a místo sportování začne konkrétní léčba.

Když se rozhodli pro první variantu chlazení, ihned po zápase se zahřívá, procvičuje a rehabilituje. Žádný klid na lůžku. Jen to pěkně procvičit dřív, než to zatuhne. To je další často nepřesná informace. S mým zápěstím to také mohlo dopadnout lépe – bez otoku, kdybych ho nenechala v klidu, a přes bolest dané místo rozcvičovala. Jen si nejsem jistá, jestli bych tu bolest zvládla přemluvit ke cvičení.

Teď zmíním jednu skutečnou příhodu, kdy naše známá škobrtla a „vyhodilo“ se jí koleno. Na jedné pohotovosti jí řekli chladit a nechat v klidu. Na druhé řekli okamžitě rehabilitovat. Dotyčná se rozhodla pro rehabilitace a i když koleno bolelo, paní už zase chodí a žádný zánět se jí tam neprojevil. Ihned po úrazech se totiž zánět nedělá.

Prohřívání funguje léčebně – Pokud na otok a bolestivé místo dáme teplý zábal, funguje to tak, že se zrychlí prokrvování. Všechny ozdravné procesy se nastartují, zrychlí a začnou pracovat na plné obrátky. TČM říká, že otok vznikl proto, aby se dané místo zahřálo a tím se rychleji uzdravovalo. Toto prohřívání otoků není jen z mé hlavy. Jak mám v masérně spoustu různých klientů, tak si povídáme o všem možném. Každý si řekneme nějaký ten nápad, postřeh a zkušenost a jedním se společných postřehů byly i tyto teplé zábaly.

Můj klient po totální výměně kolenního kloubu vždy hlásal, že každý večer v něm má otok. Proto vždy lehne do teplé vany a nechá koleno prohřát. Otok se mu pak zmenšuje. Stejně tak fungují rehabilitace se svými parafíny, perličkovými koupelemi, lázeňské bahenní zábaly, vířivky, sauny atd. Po úrazech, kdy se omezila hybnost šlach a konkrétní místo bylo dlouho znehybněné je ideální volbou prohřátí v teplé vodě, vířivce a pak procvičování.

Je jedno, kdo vám co radí. Je to vaše tělo a vaše volba

Nejdůležitější je, přemýšlet nad svým zraněním. Když si nejste jistí, jestli chladit, nebo zahřívat, dejte tam jednu variantu a zavřete oči. Popřemýšlejte si nad svým tělem a nad tím, jestli cítíte úlevu, nebo ne. Je jedno, kdo vám co radí. Je to vaše tělo, vaše bolest a vaše volba. Takže sebechytřejší vzdělanec za vás stejně nebude bolestí vzhůru za trest proto, že vám špatně poradit. Konečné rozhodnutí je vždy vaší volbou.

Jak je nejlepší chladit?

Někdo má v oblibě gelové polštářky z mrazničky, jiní led, nebo hrášek. Tyhle velmi chladné varianty mně osobně moc nevyhovují, protože mám ráda teplo. A tak, když potřebuji chladit, dávám si tvaroh z ledničky do plátna a to pak na bolavé místo. Může to být třeba i na spálené místo od slunce. Tvaroh vytáhne všechnu horkost a ještě má detoxikační účinky. Tedy vytáhne i případné zárodky zánětu (pokud nejsou hluboko). Na utržené vazy v kotníku mi tvarohový obklad zabral přímo parádně. Každá minuta, kdy byl obklad na podlitém a modrém kotníku byl pro mě blahem.

Kdo máte obavy ze zánětu, tak teplo by bolest ještě zhoršilo. Takže při zklidnění a popřemýšlení si nad svým tělem byste ihned zjistili, že teplo není to pravé ořechové a že chlad je mnohem lepší.

Jinak zánět, se neudělá přes noc. Je to záležitost cca 3 dnů. Je tedy potřeba propočítat, jak dlouho vás dané místo bolí a jak dlouho ho ne/řešíte. A zase jsme u toho otoku a prohřívání. Zánět, tedy extrémní horko se vytvořilo proto, že konkrétní místo bylo dlouho v chladu a chtělo prohřívat. A pokud se tepla „nedočkalo“, tak si ho samo zajistí. Jenže to krapet přežene a to už je nebezpečné.

Otoky na kotnících dolních končetin

Jsou mezi námi tací, které trápí otoky nohou. U těhotných maminek je to velmi častá věc, která po porodu mnohdy zmizí, nebo se alespoň výrazně zlepší . V tomto případě má svůj vliv příbytek na váze a také zatížení celého organizmu o výživu nového člena a filtraci plodové vody. Takže celé tělo jede na více než 100%, oproti nastavenému normálu.

Pokud nejste těhotní a otoky máte stále, tak vám pravděpodobně slinivka říká, že potřebuje pomoci. Slinivka a slezina je podle TČM jeden orgán a svoje „kontrolní místo“ mají v meridiánu, který vede od palce nohy, přes koleno až k tříslům po vnitřní straně holeně a stehna. V případě, že je tato dráha citlivá, mívají jedinci (podle mé zkušenosti) otoky dolních končetin, nebo potíže s cukrovkou. Někdy jen zvýšenou chuť na sladké. Tato citlivost nemusí vždy hlásit akutní nefunkčnost slinivky a sleziny. Jen hlásí, že není vše OK a potřebuje pomoc. Nejčastěji v podobě očisty. Takovýchto „kontrolek“ máme na těle nespočet. Pokud se je naučíme číst, nebo k nim budeme mít alespoň správné mapy, jsme o veliký kus napřed. Vlastně dokážeme rozluštit spoustu nesrovnalostí v těle dřív, než se ozvou v plné síle. Moje tělo má nastaveno hlášení přes tyto kontrolky a vždy se ze všeho uzdravím dřív, než se to stihne rozběhnout ve velké síle.

Jak řešit tyto otoky?

Nejlepší cestou není ani teplo, ani zima. Ale dopomoci lymfatickým cestám doprovodit uvízlou tekutinu zpět k srdci. Které ho dožene do ledvin, přefiltruje a pošle zpět do krve, nebo do močového měchýře. Účinná cesta je prostřednictvím manuálních lymfatických masáží. Kdy jemnými hmaty dlaní vyprázdníte lymfatické uzliny v tříslech, pak ze stehna „doženete“ lymfu do třísel. Z lýtek do stehen a z chodidla a nártu do lýtka. Lymfatický systém totiž nemá vlastní pumpu, jako krevní oběh a tak spoléhá na činnost okolních svalů, že svými stahy tekutinu doprovodí k cíli. Jemné manuální masáže si může provádět každý sám.

Připomíná to jemné hlazení, které ale MUSÍ mít výše popsaný směr. Nemůžeme hnát vlnu lymfy před sebou. Jen ji můžeme vhánět tam, kde je prázdno. Jako doplněk k lymfatickým masážím, můžete přidat příjemné teplo, ale ne tak veliké, jako když se prochladíte.

Poslouchejte své tělo a hledejte „kontrolky“, dokážete tak předejít spoustě možných nepříjemností dřív, než se projeví v plné síle.

Jsem masérka tělem i duší, pro tělo i duši. Pomáhám lidem vrátit jim jejich pohyb bez omezení a bolesti, aby mohli pracovat, sportovat a žít tak, jak byli zvyklí. Více o mě se dočtete zde >>

Hledáte více? Podívejte se na 

další e-booky, které jsem napsala

Manuál maséra profíka
Eva Kupilíková

eBook, který může změnit vaši masérskou praxi.

Masér v lékárniččce pro celou rodinu
Eva Kupilíková

eBook, který Vám ukáže možnosti pro celou rodinu.

Moje první masérna
Eva Kupilíková

eBook, vám řekne jak si vybudovat první masérnu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.