Bolesti na hrudi

Do masérny mi přišla paní a vyprávěla:

Mám dny kdy se probudím a mám těžko na hrudi.

V lepším případě mi tam spí naše domácí kočka.

 

V tom horším se klienti probudí a ona na hrudi není, ale pocit tíhy mají pořád. Nebo je na hrudi různě píchá a tlačí. Přemýšlíte nad vším možným a napadá vás, že máte infarkt. Občas to na hrudi píchne, pak víc. Špatně se dýchá a když se nadechnete víc, zase to píchne… a vy už netrpělivě vyrážíte nechat si změřit EKG. Tam vám řeknou:

Srdce jako zvon. Nic vám není.

Tak a teď nevíte. Mám se radovat, že nemám infarkt, že mi nic není? Nebo se mám bát, že vlastně nevím, co mi je a asi jsem simulant? Ani jedno, ani druhé.

Ve většině případů je to skutečná bolest, která však přístroji změřit nejde. Bolest na hrudi skutečně je. Příčinou je hrudní koš, který již není pružný a mezižeberní svaly natolik ztuhly, že žebra zcela přesně nesedí v jamce hrudní kosti. Místo pružného hrudního koše máte brnění, nebo korzet.

Umíte si představit, jak se plíce nemůžou zcela roztahovat nádechem a jak se plíce se srdíčkem v hrudním krunýři mačkají, jako rodinka v garsonce?

Jestli jde o tento případ poznáte velmi snadno.

Na hrudní kosti (mezi prsy) si nahmatáte velmi citlivé místo, které se jeví jako vystouplé. Takto „vyskočené“ žebro může být i vzadu na zádech. Tam není žebro přímo v jamce hrudního obratle a bolest se projeví často při zatížení jedné strany, kdy nejsou pravá a levá horní končetina vyvážené. Teď už víme, jak to poznáme, ale co s tím?

 

Já sama si dokáži pomoci jen z části, nejlepší je zásah druhého. Ale nejprve si popíšeme.

Jak si pomoci sám

  • První záchranou je svaly hodně rozehřát. Takže horká vana, nebo kdo snese saunu může zvolit tuto variantu. Pokud ne, alespoň nahřát hrudník rašelinou, pohankou, pískem…  podle vašich možností. Prohřívání je nejlépe funkční na zádech. Tyto prohřáté svaly se začnou více prokrvovat a podpoří se v nich život. Nová krev tam může proudit s živinami a odplaví krev starou. Příprava je cca po 20-ti minutách hotová.
  • Po prohřátí přichází na řadu vaše prstíky. Ty mohou pomáhat jen ze přední stany, ale i tak se vám značně uleví. Zavřete oči a hmatejte prsty mezižebří. Každé mezižebří z vrchu dolů, směrem od hrudní kosti do stran projíždějte důkladně jedno po druhém. Prst bude dělat pohyby, jako by chtěl odškrabávat nánosy špíny. 2 cm dopředu, jeden zpátky… Bude to v některých místech bolestivé, a tak netlačte. Sama bolest vás navede, že jste tam, kde máte být. Kde to bolí, tam to na sebe upozorňuje a chce to poléčit. Každý další zásah, na vaše mezižeberní svaly bude už méně citlivý. Nespěchejte a zhluboka dýchejte. Druhý zásah na stejném místě aplikujte cca po 5 minutách. Vše chce čas. Je třeba svaly prokrvit, uvolnit a připravit zpět do práce.

Pokud budete mít cizí ochotné ruce, mohou to za vás provést ony. Zvlášť vhodné budou na zádové straně. Tam si nedosáhne snad nikdo.

Toto ošetření je dobré provádět max. 2x týdně. Někdy je dobré jako prevence, když vím, že mám jednostranně zatížené tělo, anebo se v rodině vyskytují potíže se srdíčkem.

Takto citlivý hrudník mívají i lidé s vyšším krevním tlakem, nebo třeba arytmií. Takže můžete touto jednoduchou masáží svému srdci pomoci. K srdečním onemocněním se často přiřazují pocity úzkosti. Vlastně tak úzkost tam byla první, ale už je s vámi tak dlouho, že si ji nevšímáte. Jen je vhodné si najít radost ze života a popřemýšlet, jak vyměnit myšlenky.

 

Pro snazší otevření hrudního koše také velmi dobře pomáhá válec, ze smotané deky, nebo osušky. Válec o délce přibližně 80 cm a průměru okolo 8 cm si položíte na zem, nebo jinou rovnou a tvrdší podložku. Lehnete si na něj tak, aby se dotýkal celé vaší páteře. Od kříže až po první obratel – atlas a podpírá i hlavu. Pokud by se dostavila nepříjemná bolest v bedrech, nemáte váleček správně, a tak je nutno ho lépe upravit. Nebo to může vyřešit pokrčení kolen. Takto v lehu na zádech se podložky dotýká jen páteř a ramena volně spadnou. Hrudník máte otevřený, ramena dáváte dozadu, a přitom se nemusíte hlídat a nutit k tomu, abyste se rovnali.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

 

Potíže s dýcháním jsou častým tématem nejen u úzkostlivých klientů, ale také se tak projevuje prodělaná nákaza Covidem 19. U těchto pacientů postupuji shodně, jako kdyby měli žebra „vyskočená“. Pocity úlevy se klientům dostavují ještě v masérně.

Mě samotnou hrudník bolel už přibližně ve 20-ti letech. To jsem byla vedoucí na dětském táboře a měla jsem svěřeno 7 malých děvčat. Holky byly moc hodné, poslušné a rády se ke mně tulily. Později jsem se dozvěděla, že ve mně měly náhradní maminku – což je logické. A braly si ode mě lásku. Tím moje srdce a volnost svobodně dýchat byly omezené, a proto mě hrudník bolel. Jednoduchými cviky Pozdravu slunci jsem si vrátila zpět svoje spokojené tělo. Takže ať je to stres, úzkost, povinnosti, nechuť něco změnit, cokoliv vás nedělá šťastnými, jak si přejete, nebo jednostranně zaměřená práce, může se projevit ve vašich svalech. Není to však nic složitého, nebezpečného a nevratného, co by s vámi mělo být napořád.

Mě od bolesti hrudníku hodně pomohlo

Dechové cvičení

  • Při lehu na zádech jsem si překřížila ruce pod prsy a dlaně jsem vložila na postranní žebra. Tím jsem si kontrolovala místo, které má cvičit. Mým cílem bylo naučit moje mezižeberní svaly rozpínat hrudník do stran – směrem k pažím. Moje dlaně mi pomáhaly lépe nasměrovat pozornost k cíli. Po několikadenním opakování se rozpínání zdařilo. Při nádechu se hrudník rozpínal do stran a zdálo se mi, že se mi zvětšuje kapacita plic.
  • Druhá varianta cviku je nádechem rozpínat přední stranu hrudníku. Ležíte tedy na zádech, na mečovitém výběžku máte dlaň a nádechem sledujete zvedání dlaně.
  • Třetí a poslední varianta je leh na břiše a na spodní hrudní žebra si položíme nějaký předmět, který s nádechem zvedáme.

Co bylo ale prokazatelně lepší byl vzhled mé postavy. Břicho, jindy vyvalené a zvětšené se zpevnilo a schovalo. Už se mě nikdo neptal, jestli jsem těhotná. Zpevněné břišní svaly pomohly svalům zádovým nést trup a mé celé postavě se ulevilo.

Později jsem se dozvěděla to, že díky dýchání do spodních žeber mi bránice „cvičila“ nahoru a dolů. Masírovala tím střeva, svaly pánevního dna a i zmíněné svaly břicha. Svaly v pánevním dnu (malé pánve) jsou velmi důležité hlavně pro ženy. Jejich svěžest se vyplatí u porodu, při pohlavním styku to ocení partner a v pozdějším věku jako oddálení inkontinence.

 

Tedy dýchejte. Pomůže to od stresu a starostí, protože „rozdýcháte“ vše co vám nesedí a „nepřirostlo“ to k srdci. Také se přiblížíte k hezčí postavě, spokojenějšímu partnerovi, zdravějšímu životu a pohodlnějšímu stáří.

 

 

Jsem masérka tělem i duší, pro tělo i duši. Pomáhám lidem vrátit jim jejich pohyb bez omezení a bolesti, aby mohli pracovat, sportovat a žít tak, jak byli zvyklí. Více o mě se dočtete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.